Itsme® kan enkel gebruikt worden met de unieke combinatie van uw smartphone, uw itsme®-app en uw itsme®-code. U hoeft dus niet meteen te panikeren als u uw smartphone verliest. Blokkeer voor alle veiligheid wel meteen uw itsme®-account.
U vindt meer info rond het blokkeren en heractiveren van uw itsme®-account in de volgende artikels: Blokkeer account Het blokkeren is mogelijk op de itsme®-website: https://my.prd.itsme.be/block
Account Blokkeren
1. Geef uw telefoonnummer en uw voorna(a)m(en) in (identiek geschreven zoals op uw Belgische eID)
2. Bevestig dat u uw itsme®-account wilt blokkeren
3. Uw account is nu geblokkeerd (bevestiging via sms)
*Noot: als u een foutmelding krijgt, controleer dan zeker de ingegeven data. Uw itsme®-account kan al geblokkeerd zijn, volg in dat geval de heractiveer stappen.
Heractiveer account
Hoe kan ik itsme®-account heractiveren?
Heeft u een nieuwe smartphone of wens u de itsme®-app opnieuw te heractiveren? Dan kan u de volgende stappen volgen.
We raden u aan om eerst de bestaande versie van de app te verwijderen om dan een nieuwe versie uit de store te downloaden en te installeren. Zo heeft u steeds de meeste recente versie.
Heb u uw itsme®-account aangemaakt met een Belgische eID of bankkaart*?
*Voor Nederlandse identiteit, zie instructies hieronder
Als uw account werd aangemaakt via uw bankkaart, dan is het mogelijk uw account te heractiveren via die bank of via eID. Als uw account werd aangemaakt via eID, dan moet u uw account heractiveren via eID.
Heractiveren via Belfius/BNPPF/Hello Bank/Fintro/KBC/CBC/ING
Om via deze banken te heractiveren volstaat het om uw itsme®-app te openen en uw bank te kiezen uit de lijst met banken. U wordt hierna verwezen naar de mobiele bank app van de bank (Belfius en KBC/CBC) of naar hun mobiele website (BNPPF/Hello Bank/Fintro) waar u de nodige procedure kunt verderzetten. Belangrijk, in het geval van Belfius en KBC/CBC moet hun mobiele bank app geïnstalleerd en geactiveerd zijn op de smartphone.
Heractiveren via eID
Elke itsme®-gebruiker kan ongeacht de methode waarmee het account is aangemaakt, heractiveren via eID. Wil u heractiveren via de eID kaart? Dan moet u eerst uw account blokkeren.
Als uw account al geblokkeerd is mag u deze stap overslaan.
Uw itsme®-account blokkeren: · Ga naar de Itsme® website: https://my.prd.itsme.be/block
· Geef uw telefoonnummer en uw voorna(a)m(en) in (identiek geschreven zoals op uw Belgische eID)
· Bevestig dat u uw itsme®-account wilt blokkeren
· Uw account is nu geblokkeerd (bevestiging via sms)
*Noot: als u een foutmelding krijgt, controleer dan zeker de ingegeven data. Uw itsme® account kan al geblokkeerd zijn, volg in dat geval de heractiveer stappen.
Dan kunt u uw itsme®-account heractiveren via eID op de itsme® website: · Ga naar de itsme® website: https://my.itsme.be/nl/unblock
· Geef uw telefoonnummer in (zonder de eerste ‘0’ vb. +32 477112233) en bevestig dat u geen robot bent. Klik daarna op 'Heractiveer mijn account'.
· Verifieer uw gegevens en klik opnieuw op "Heractiveer mijn account"
· Download de Connective plugin tenzij deze al op de pc geïnstalleerd staat
· Verbind uw eID kaartlezer en plaats de eID kaart in de lezer
· Verifieer uw eID kaartnummer, accepteer de algemene voorwaarden en klik op ‘verdergaan’
· Er verschijnt een token (6 tekens) op het scherm, noteer dit token
· Open de itsme®-app op uw smartphone en geef uw telefoonnummer in
· Geef het ontvangen token in (6 tekens)
· U kunt nu de 5-cijferige code ingeven die u via SMS hebt ontvangen
· Kies een persoonlijke 5-cijferige code en bevestig.
Foutmelding 9038 na de heractivatie?
Als u op iOS een 9038 error krijgt onderaan het scherm na heractivatie van uw itsme®-account, dan duidt dit op een verouderde versie van de itsme®-app.
De oplossing is om de huidige itsme®-app te verwijderen en een nieuwe versie van de app te installeren. Als u hierna opnieuw heractiveert (zie stappen hierboven), zal u deze foutmelding niet meer krijgen.
Heeft u uw itsme®-account aangemaakt met een Nederlands identiteitsbewijs?
Blokkeer uw account Blokkeren kan via de Itsme® website: https://my.prd.itsme.be/block
· Geef uw telefoonnummer en uw voorna(a)m(en) in (identiek geschreven zoals op uw identiteitsbewijs)
· Bevestig dat u uw itsme®-account wilt blokkeren
· Uw account is nu geblokkeerd (bevestiging via sms)
*Noot: als u een foutmelding krijgt, controleer dan zeker de ingegeven data. Uw itsme®-account kan al geblokkeerd zijn, volg in dat geval de heractiveer stappen.
Heractiveer uw account
· Download de itsme®-app en voer uw telefoonnummer in
· Selecteer het land van uw identiteitsbewijs > "Nederland"
· Selecteer uw identiteitsbewijs. Deze stap wordt gebruikt om de identiteitsgegevens te digitaliseren. Met behulp van de ingebouwde scanner en camera ontcijfert de itsme®-app de code ("Machine Readable Zone") die op uw eID of paspoort staat. Deze lange opeenvolging van tekens, met daarop de achternaam, voornaam en een hele reeks chevrons '<<<<<<', stelt de app in staat om de gegevens die in het ID-document staan te scannen en vast te leggen.
· Hou het ID-document tegen de achterkant van de smartphone. Slechts voor een paar seconden - niet langer. Dat is de tijd die de app nodig heeft om de NFC-technologie te gebruiken om de ID-gegevens en de pasfoto te identificeren. In dit stadium heeft itsme® kennis genomen van de informatie die is opgeslagen in uw eID of uw paspoort, evenals de geldigheid ervan.
· Nu wordt nagegaan of u ook echt de eigenaar bent van het ID-document in kwestie. U wordt gevraagd om de smartphone voor uw gezicht te houden, alsof u een selfie neemt. Maar er wordt geen foto gemaakt. Nee, de technologie vergelijkt uw gezicht met het gezicht op de eID of het paspoort (liveness check).
· U ontvangt per sms een verificatiecode (5 cijfers). Voer de code in uw app in.
· Kies uw 5-cijferige itsme®-code en bevestig + activeer touch ID - vingerafdruk of gezichtsherkenning als u dat wenst..