1. digitaal
  2. Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen

ONZE DIGITALE TOOLS
Heeft u een vraag over onze digitale tools? Misschien is die al eerder gesteld. Kijk even in de lijst hieronder. Staat uw vraag er niet bij? Neem dan contact met ons op.

Van Lanschot Banking App

  • Welke systeemvereisten heb ik nodig voor een goede werking van de Banking App?

    De vereiste versies van het besturingssysteem vindt u hieronder.

    Besturingssysteem  
    Android
    • Grootte App: 55MB 
    • Android vereist: 4.4 en hoger
    iOS
    • Grootte App: 53MB 
    • iOS vereist 11.3 en hoger, compatible met iPhone, iPad en iPod touch 
  • Ik ben mijn gebruikersnaam van de Banking App vergeten. Wat moet ik doen?

    U kunt uw gebruikersnaam opvragen bij uw private banker of bij onze klantendienst Van Lanschot Direct op het nummer 03/286 69 80 of via e-mail op vldirect@vanlanschot.be.

    Wij bezorgen u uw gebruikersnaam (die bestaat uit een letter en zeven cijfers) per e-mail.

  • Hoe kan ik de Banking App registreren?

    Om de Banking App te registreren heeft u drie zaken nodig: 

    • Een kleurcode
    • Een gebruikersnaam
    • Een smartphone of tablet

    Een kleurcode en gebruikersnaam kunt u aanvragen bij uw private banker.
    Uw gebruikersnaam ontvangt u van ons via e-mail. De kleurcode versturen wij per post binnen maximaal drie werkdagen. 

    Volg daarna deze stappen:

    1. Download de Banking App op uw smartphone of tablet via de App Store of Google Play
    2. Open de Banking App en ga naar ’Brief met kleurcode’.
    3. Vul uw gebruikersnaam in. Die heeft u per e-mail ontvangen.
    4. Scan de kleurcode uit de brief. Om veiligheidsredenen kunt u deze kleurcode maar één keer gebruiken. De brief heeft u daarna niet meer nodig.
    5. Kies een 5-cijferige pincode en bevestig uw keuze.
    6. De registratie is klaar. Surf naar Van Lanschot Online om uw registratie te voltooien.
    7. Bij uw volgende gebruik logt u in bij Van Lanschot Online met de Banking App en de kleurcode die u daar bij elk gebruik terugvindt.

    Belangrijk: u kunt de kleurcode één keer gebruiken voor één apparaat.

    Problemen met de Banking App? Verwijder de app niet, want zo maakt u uw registratie ongeldig en heeft u een nieuwe kleurcode nodig. Als u problemen ondervindt, neemt u contact op met onze klantendienst Van Lanschot Direct. U bereikt hen op het nummer 03 286 69 80 of via e-mail op vldirect@vanlanschot.be.

  • Wat heb ik nodig om de Banking App te installeren?
    U heeft een smartphone en een internetverbinding nodig. 
  • Waar kan ik de Banking App downloaden?

    U kunt de Van Lanschot Banking App downloaden in de Appstore of Google Play.

    Belangrijk om te weten

    Van Lanschot heeft meerdere apps. U herkent de Banking App aan het lichtblauwe icoon met de blauwe boom.

  • Hoe ga ik veilig om met de Banking App?
    Wij doen er alles aan om u veilig te laten bankieren. Maar het is ook belangrijk dat u zelf weet hoe u veilig omgaat met uw toestel en uw gegevens. We helpen u hier graag bij.

    Daarom zetten we hieronder een aantal veiligheidstips voor u op een rij.
    1. Houd de pincode van de Banking App geheim.
    2. Stel schermvergrendeling in op uw toestel. Alleen u kunt dan het scherm ontgrendelen met een code, patroon of uw vingerafdruk. Zo kan niemand zomaar bij uw gegevens als u er even niet bij bent.
    3. Gebruik geen 'open' draadloos wifi-netwerk, zoals in een winkel of restaurant. Een open wifi-netwerk is een verbinding die u zonder wachtwoord kunt gebruiken, of met een wachtwoord dat iedere bezoeker kan krijgen. Hoewel uw gegevens via de app versleuteld worden verstuurd, weet u niet of de wifi-verbinding wel goed beveiligd is. Gebruik liever het 4G netwerk van uw eigen mobiele provider.
    4. Installeer altijd direct de updates van de Banking App en het besturingssysteem van uw toestel (iOS of Android). Of geef deze apps toestemming om updates automatisch uit te voeren. U weet dan zeker dat u de meest recente beveiligingen gebruikt.
    5. Installeer een antivirus-app op uw toestel. Hiermee worden alle apps op uw toestel gecontroleerd op malware.
    6. Installeer nieuwe apps alleen via de App Store of Google Play Store. Installeer altijd een app van een officiële of betrouwbare uitgever. Maak geen gebruik van apps die buiten de officiële app stores om worden aangeboden. Wees kritisch als apps om meer rechten vragen
  • Hoe stel ik vingerafdrukherkenning of Face ID in voor de Banking App?

    Heeft u 'vingerafdruk' (Touch ID) of Face ID ingesteld op uw smartphone of tablet? Dan kunt u dat ook voor de Banking App instellen. U doet dat zo:

    1. Open de Banking App.
    2. Klik op ‘Instellingen’.
    3. Klik op ‘Gebruik vingerafdruk’ of 'Gebruik Face ID'.
    4. Volg de stappen in de app. 
  • Hoe wijzig ik mijn pincode van de Banking App?

    U kunt uw pincode van de Banking App als volgt wijzigen:

    1. Open de Banking App en klik op ‘Instellingen’.
    2. Klik op ‘Wijzigen pincode’ en vul uw huidige pincode in.
    3. Vul uw nieuwe pincode in en bevestig.
    4. Klik ten slotte op ‘OK’.
  • Hoe kan ik een registratie van de Banking App opheffen?
    U kunt de registratie van de Banking App opheffen in Van Lanschot Online. Dit gaat als volgt:

    1. Log in bij Van Lanschot Online
    2. Ga naar Instellingen, Apps.
    3. Klik op Mijn registraties en verwijder de registratie die uw wenst op te heffen.

    Hebt u geen toegang tot Van Lanschot Online? Dan kunt u op werkdagen contact opnemen met Van Lanschot Direct.
  • Ik ben klant bij Van Lanschot Nederland én Van Lanschot België. Moet ik de app twee keer installeren?

    U hoeft de Banking App niet opnieuw te installeren. U kunt uw Belgische account toevoegen aan de Banking App.

    1. Ga naar ‘Instellingen’.
    2. Klik op ‘Nieuw account toevoegen’. U ziet dan hetzelfde registratiescherm als wanneer u de app voor het eerst gebruikt.
  • Ik ben mijn pincode van de Banking App vergeten. Wat moet ik doen?

    Als u uw pincode bent vergeten, kunt u de Banking App niet meer gebruiken. U moet de app dan opnieuw installeren op hetzelfde toestel. Dat doet u als volgt:

    1. Open de Banking App.
    2. Klik op ‘Instellingen’. 
    3. Klik op 'Account verwijderen'.
    4. Heeft u een actieve Banking App op een ander toestel? Dan kunt u een van deze mogelijkheden gebruiken om de app opnieuw te registreren. U kunt dat aangeven in het registratiescherm van de app.
    5. Heeft u geen actieve Banking App op een ander toestel? Dan sturen wij u een kleurcode toe waarmee u de Banking App opnieuw kunt registreren. Een nieuwe kleurcode aanvragen doet u bij uw private banker.

    Belangrijk:
    Als u een verkeerde pincode heeft gebruikt, geeft de app dat aan met het aantal pogingen dat nog resteert. Als u het maximale aantal pogingen hebt gebruikt, wordt de registratie automatisch opgeheven. U moet de Banking App dan opnieuw registreren. Zie daarvoor punt 4 en 5.

  • Ik heb geen smartphone. Kan ik de Van Lanschot Banking App gebruiken?
    Beschikt u niet over een smartphone of tablet? Neem dan contact op met uw private banker.
  • Mijn smartphone of tablet waarop de Banking App staat, is gestolen of verloren. Wat moet ik doen?

    Op werkdagen kunt u contact opnemen met ,onze klantendienst, Van Lanschot Direct via 03 286 69 80 (vanuit het buitenland +32 3 286 69 80) of rechtstreeks bellen of mailen met uw private banker.

  • Waar kan ik zien welke Van Lanschot-apps ik geregistreerd heb?

    In Van Lanschot Online kunt u een overzicht opvragen van alle apps die u onder uw gebruikersnaam geregistreerd heeft.

    1. Log in op Van Lanschot Online.
    2. Ga in het menu naar ‘Instellingen’.
    3. Ga rechtsboven naar Apps. Daar vindt u een overzicht van alle geregistreerde apps.
  • Wat moet ik doen met de Banking App als ik een ander toestel ga gebruiken?

    Afhankelijk van uw situatie, zijn er twee manieren waarop u de Banking App kunt installeren op uw nieuwe smartphone of tablet.

    U heeft uw oude toestel niet meer.

    Neem contact op met uw private banker. Wij sturen u dan binnen de drie werkdagen per post een nieuwe kleurcode waarmee u de Banking App kunt installeren. Zodra u de kleurcode ontvangen heeft, volgt u deze stappen:

    1. Download de Banking App in de App Store of Google Play op uw nieuwe toestel.
    2. Open de Banking App en ga naar ‘Brief met kleurcode’.
    3. Vul uw gebruikersnaam in. Die heeft u via e-mail van ons gekregen.
    4. Scan de kleurcode uit de brief.
    5. Kies een 5-cijferige pincode.
    6. Bevestig de 5-cijferige pincode.

    U heeft uw oude toestel mét werkende Banking App nog.

    1. Download de Banking App in de App Store of Google Play op uw nieuwe toestel. 
    2. Open de Banking App op uw nieuwe toestel.
    3. Ga naar ‘Instellingen’ en kies voor ‘Actieve Banking App’.
    4. Vul uw gebruikersnaam in.
    5. U krijgt een kleurcode te zien. Scan de code met de Banking App op uw oude toestel.
    6. U krijgt een 8-cijferige signeercode te zien op uw oude toestel. 
    7. Vul die 8-cijferige code in op uw nieuwe toestel.
    8. Scan nogmaals de kleurcode met uw oude toestel. Er verschijnt nu de opmerking ‘Controleer samenvatting’. Tik op ‘Ondertekenen’.
    9. Vul de nieuwe signeercode in op uw nieuwe toestel.
    10. Op uw nieuwe toestel kunt u nu een 5-cijferige pincode invoeren. Klik daarna op ‘OK’. 
  • Ik heb meerdere toegangen (gebruikersnamen) tot online bankieren bij Van Lanschot. Moet ik de Banking App opnieuw installeren?

    U hoeft de Banking App niet opnieuw te installeren. U kunt uw verschillende accounts/gebruikersnamen toevoegen aan de Banking App.

    Dat doet u zo:

    1. Ga naar ‘Instellingen’. 
    2. Klik op ‘Nieuw account toevoegen’. U ziet dan hetzelfde registratiescherm als wanneer u de app voor het eerst gebruikt.
  • Ik heb meerdere accounts in de Banking App. Kan ik de naam Account 1, Account 2 … wijzigen?
    U kunt de naam zo wijzigen:

    1. Ga naar ‘Instellingen’. 
    2. Selecteer de account waarvan u de naam wilt wijzigen.
    3. Geef bij ‘Accountnaam’ de nieuwe naam in.
     
  • Kan ik de Banking App op meerdere toestellen registreren?

    Ja, u kunt de Banking App op meerdere smartphones en tablets registreren.

    1. Download de Banking App in de App Store of Google Play op uw nieuwe toestel.
    2. Open de Banking App op uw nieuwe toestel.
    3. Ga naar ‘Instellingen’ en kies voor ‘Actieve Banking App’.
    4. Vul uw gebruikersnaam in.
    5. U krijgt een kleurcode te zien. Scan de code met de Banking App op uw oude toestel.
    6. U krijgt een 8-cijferige signeercode te zien op uw oude toestel.
    7. Vul die 8-cijferige code in op uw nieuwe toestel.
    8. Scan nogmaals de kleurcode met uw oude toestel. Er verschijnt nu de opmerking ‘Controleer samenvatting’. Tik op ‘Ondertekenen’.
    9. Vul de nieuwe signeercode in op uw nieuwe toestel.
    10. Op uw nieuwe toestel kunt u nu een 5-cijferige pincode invoeren. Klik daarna op ‘OK’. 
  • Welke browser en systeemvereisten heb ik nodig voor een goede werking van Van Lanschot Online?

    De vereiste versies van het besturingssysteem en de browser vindt u hieronder.

    Besturingssysteem Browser
    Windows 7, 8.1 en 10
    • Edge: versie 102 en 103
    • Firefox: versie 102 en 103
    • Chrome: versie 102 en 103
    Apple macOS 10.11 en hoger
    • Safari: 14 en 15
    • Firefox: versie 102 en 103
    • Chrome: versie 102 en 103

     

    Het is mogelijk dat Van Lanschot Online ook werkt met andere systemen en browserversies. Een goede werking kunnen we alleen garanderen in de bovenstaande versies.

    Adobe Acrobat Reader
    Om documenten te kunnen lezen heeft u Adobe Acrobat Reader nodig.

    Schermresolutie
    De minimale schermresolutie voor Van Lanschot Online is 1024 × 768 pixels.

  • Hoe pas ik mijn persoons- en contactgegevens aan in Van Lanschot Online?
    U kunt uw persoons- en contactgegevens, zoals een telefoonnummer, veiligheidsvraag of adres, wijzigen door in te loggen in Van Lanschot Online en voor ‘Gegevens’ te kiezen.
  • Kan ik de taalinstellingen wijzigen?
    U heeft de keuze uit Nederlands, Engels, Frans en Nederlands (België). U wijzigt uw taalinstellingen in Van Lanschot Online door in te loggen en te kiezen voor ‘Instellingen’. Kies vervolgens voor ‘Applicatie-instellingen’.
  • Waar vind ik de contactgegevens van mijn private banker of beleggingsadviseur in Van Lanschot Online?
    De contactgegevens van uw persoonlijke adviseurs vindt u in Van Lanschot Online onder de knop ‘Berichten’.
  • Hoe download ik een MT940-bestand voor mijn financiële administratie?

    U kunt in Van Lanschot Online op twee manieren een MT940-bestand downloaden.

    Via de knop ‘Overschrijven’

    Wanneer u op ‘Overschrijven’ klikt en vervolgens voor ‘Rekeningoverzicht’ kiest, kunt u daar de gewenste rekening selecteren. Daarna kunt u bij ‘Mutaties exporteren’ een MT940-bestand aanmaken.

    Via de rekening

    1. Log in en kies in het overzicht voor de gewenste rekening.
    2. Scrol naar uw recente transacties.
    3. Kies voor ‘Toon alle transacties’.
    4. U ziet nu een transactieoverzicht waar u met de optie ‘Download als’ een bestandsvorm kunt aangeven. Kies voor het bestandstype MT940.
  • Ik kan niet inloggen op Van Lanschot Online. Wat nu?

    Het kan om een tijdelijke storing gaan. Controleer uw inloggegevens en probeer het later nog een keer.

    Beschikt u niet over de Van Lanschot Banking App? Neem dan contact op met uw private banker.

  • Ik kan mijn rekeningafschriften van mijn betaalrekening niet terugvinden bij mijn Documenten. Wat kan ik doen? 
    U kan via de ‘EXPORTEREN’ functie uw rekeningafschriften van uw betaalrekening(en) zelf genereren. In deze handleiding staat beschreven welke stappen u hiervoor met ondernemen.
  • Er ontbreken rekeningen in Van Lanschot Online. Wat kan ik doen?
    Worden uw rekeningen niet goed weergegeven in Van Lanschot Online of wilt u een rekening toevoegen aan uw overzicht? Neem dan contact op met uw private banker.
  • Ik ben klant bij Van Lanschot Nederland én Van Lanschot België. Kan ik mijn beide rekeningen zien in Van Lanschot Online?

    U kunt uw rekeningen van Van Lanschot Nederland én Van Lanschot België niet in een overzicht raadplegen in Van Lanschot Online. Uw Nederlandse beleggersrekening consulteert u via Mijn Van Lanschot, uw Belgische beleggersrekening op Van Lanschot Online.

  • Ik heb geen smartphone. Kan ik de Van Lanschot Invest App gebruiken?
    Beschikt u niet over een smartphone of tablet? Neem dan contact op met uw private banker.

Van Lanschot Invest App

  • Welke systeemvereisten heb ik nodig voor een goede werking van de Invest App?

    De vereiste versie van het besturingssysteem vindt u hieronder.

    Besturingssysteem
    iOS
    • Grootte App: 193,9 MB
    • iOS vereist 11.0 en hoger, compatible met iPhone, iPad en iPod touch
  • Hoe koppel ik de app aan mijn beleggingsrekening?
    Om uw beleggingsrekening te raadplegen via de Van Lanschot Invest App moet u de app eerst registeren. Volg deze handleiding en koppel de app veilig en snel aan uw rekening.
  • De registratiecode in de app werkt niet in Van Lanschot Online. Wat nu?
    De registratiecode in de app blijft tien minuten geldig. Daarna werkt de code niet meer. U kunt wel een nieuwe code aanmaken. Sluit daarvoor de app volledig af en start hem opnieuw op. Wij adviseren u eerst Van Lanschot Online te openen vóór u begint met de registratie. 
  • Hoe kan ik mijn toegangscode voor de app veranderen?
    U kunt de toegangscode eenvoudig wijzigen. Selecteer ‘Instellingen’ in het menu van de app en volg de instructies.
  • Ik heb een nieuwe smartphone. Wat nu?
    U kunt de app op uw nieuwe telefoon opnieuw installeren en registreren. Ook raden we u aan om de registratie op uw oude smartphone ongedaan te maken. Ga daarvoor in het hoofdmenu naar ‘Instellingen’ en klik op ‘Deregistreer app’.
  • Hoe veilig is de app?

    De app is beveiligd met een 5-cijferige toegangscode die u zelf kiest. Deel uw code niet met anderen. Wilt u de code toch ergens bewaren? Doe dat dan op een veilige plek en zeker niet op uw smartphone.

    Via de app kan geen geld worden overgemaakt of opgenomen. Er wordt geen persoonlijke informatie opgeslagen op uw mobiele telefoon. We raden u aan om altijd de nieuwste versie van de app te gebruiken. Zo heeft u voortdurend de nieuwste functionaliteiten en voldoet de app aan de meest actuele veiligheidsnormen.

  • Ik ben mijn pincode van de Van Lanschot Invest App vergeten. Wat moet ik doen?

    U krijgt weer toegang tot de app door eerst de registratie van de app ongedaan te maken en de app daarna opnieuw te registreren via Van Lanschot Online.

    U kunt de registratie op twee manieren ongedaan maken:

    Manier 1

    1. Log in bij Van Lanschot Online.
    2. Ga in het menu naar ‘Instellingen’.
    3. Ga naar ‘Mijn registraties’.
    4. Klik op ‘Registraties beheren’. Daar ziet u een overzicht van uw huidige app-registraties.
    5. Om een registratie ongedaan te maken, klikt u naast de desbetreffende geregistreerde app op ‘Verwijderen’.

    Manier 2

    Voer drie keer een verkeerde pincode in op de app. De registratie wordt uit veiligheidsoverwegingen ongedaan gemaakt. 

    U kunt de Van Lanschot Invest App nu opnieuw registreren via Van Lanschot Online. Volg daarvoor de handleiding 'Registratie Van Lanschot Invest App'.

  • Wat kan ik doen met de Van Lanschot Invest App?

    Met de Van Lanschot Invest App kunt u op uw smartphone of tablet eenvoudig uw portefeuille raadplegen, uw rendement bekijken, de regio- en/of risicospreiding in uw portefeuille volgen of het laatste beursnieuws lezen. Ook kunt u eenvoudig en snel contact opnemen met uw beleggingsspecialist.

    Inloggen is veilig met Touch ID of Face ID.

  • Moet ik altijd uitloggen uit de Van Lanschot Invest App?
    U mag, maar hoeft niet zelf uit te loggen uit de app. Wanneer u de Van Lanschot Invest App verlaat zonder uit te loggen, wordt u al na 10 seconden automatisch afgemeld.
  • Ik ben klant bij Van Lanschot Nederland én Van Lanschot België. Kan ik mijn beide rekeningen koppelen aan de Van Lanschot App?

    U kunt de rekeningen van Van Lanschot Nederland én Van Lanschot België niet in één app koppelen. U kunt uw beleggingsrekeningen wel op twee verschillende toestellen consulteren.

Itsme

Itsme
Eenvoudig, snel en 100% veilig.
Tegenwoordig kunt u naast de bekende Banking App van Van Lanschot, ook via de gratis itsme® -app op uw smartphone inloggen.
  • Wat is itsme®?
    Itsme® is een gratis app waarmee u makkelijk en veilig uw identiteit kunt aantonen (en transacties kunt bevestigen). U kunt itsme® voor heel wat apps gebruiken. In de Van Lanschot-app kunt u het onder andere gebruiken om in te loggen. Itsme® werkt alleen met uw smartphone, uw itsme®-app en uw persoonlijke itsme®-code.

    Itsme® is een initiatief van Belgian Mobile ID, een consortium van vier Belgische grootbanken (Belfius, BNP Paribas Fortis, ING, KBC) en Belgische netwerkoperatoren (Orange, Proximus, Telenet). Meer informatie vindt u op de website van itsme®.
  • Welke systeemvereisten heb ik nodig voor een goede werking van itsme®?
    Werkt u met Android (6.0 of hoger) of Apple (iOS 9.0 of hoger), dan is uw smartphone perfect compatibel met itsme®.
  • Ik heb een technisch probleem met itsme®. Met wie kan ik contact opnemen?
    Voor technische vragen over de itsme®-app neemt u contact met de itsme®-klantendienst. Dat kan door het formulier op de itsme-site in te vullen.
  • Kan ik naast itsme®, ook nog met mijn digipas tekenen?
    Ja, u kan veilig tekenen zowel met itsme® als met uw digipas.
  • Ik heb geprobeerd te tekenen met itsme® maar kreeg een rood scherm te zien met de boodschap ‘Technical error’. Wat moet ik doen?
    Dat betekent dat u in privémodus of incognito aan het surfen bent. U kunt dit oplossen door de instellingen van uw internetbrowser aan te passen zodat u niet meer in privémodus of incognito surft.
  • Hoe kan ik mijn gegevens updaten bij itsme®?

    Het is belangrijk dat uw itsme®-accountgegevens altijd actueel en volledig zijn. U kunt uw itsme®-account bijwerken op my.itsme.be/self/update/nl/identification. Hiervoor hebt u uw eID en uw ID-kaartlezer nodig.

  • Kan ik mijn itsme® code wijzigen?
    Selecteer ‘Kies een nieuwe itsme®-code’ in het hoofdmenu van de itsme®-app en kies een nieuwe code van 5 cijfers.
  • Ik heb een nieuwe smartphone. Hoe heractiveer ik itsme®?
    Als uw account werd aangemaakt via uw bankkaart, dan is het mogelijk om uw account te heractiveren via die bank of via eID. Als uw account werd aangemaakt via eID, dan moet u uw account heractiveren via eID.
  • Wat als ik mijn smartphone ben verloren?

    Itsme® kan enkel gebruikt worden met de unieke combinatie van uw smartphone, uw itsme®-app en uw itsme®-code. U hoeft dus niet meteen te panikeren als u uw smartphone verliest. Blokkeer voor alle veiligheid wel meteen uw itsme®-account.

    U vindt meer info rond het blokkeren en heractiveren van uw itsme®-account in de volgende artikels: Blokkeer account Het blokkeren is mogelijk op de itsme®-website: https://my.prd.itsme.be/block

    Account Blokkeren

    1. Geef uw telefoonnummer en uw voorna(a)m(en) in (identiek geschreven zoals op uw Belgische eID)

    2. Bevestig dat u uw itsme®-account wilt blokkeren

    3. Uw account is nu geblokkeerd (bevestiging via sms)

    *Noot: als u een foutmelding krijgt, controleer dan zeker de ingegeven data. Uw itsme®-account kan al geblokkeerd zijn, volg in dat geval de heractiveer stappen.

    Heractiveer account

    Hoe kan ik itsme®-account heractiveren?

    Heeft u een nieuwe smartphone of wens u de itsme®-app opnieuw te heractiveren? Dan kan u de volgende stappen volgen.

    We raden u aan om eerst de bestaande versie van de app te verwijderen om dan een nieuwe versie uit de store te downloaden en te installeren. Zo heeft u steeds de meeste recente versie.

    Heb u uw itsme®-account aangemaakt met een Belgische eID of bankkaart*?

    *Voor Nederlandse identiteit, zie instructies hieronder

    Als uw account werd aangemaakt via uw bankkaart, dan is het mogelijk uw account te heractiveren via die bank of via eID. Als uw account werd aangemaakt via eID, dan moet u uw account heractiveren via eID.

    Heractiveren via Belfius/BNPPF/Hello Bank/Fintro/KBC/CBC/ING

    Om via deze banken te heractiveren volstaat het om uw itsme®-app te openen en uw bank te kiezen uit de lijst met banken. U wordt hierna verwezen naar de mobiele bank app van de bank (Belfius en KBC/CBC) of naar hun mobiele website (BNPPF/Hello Bank/Fintro) waar u de nodige procedure kunt verderzetten. Belangrijk, in het geval van Belfius en KBC/CBC moet hun mobiele bank app geïnstalleerd en geactiveerd zijn op de smartphone.

    Heractiveren via eID


    Elke itsme®-gebruiker kan ongeacht de methode waarmee het account is aangemaakt, heractiveren via eID. Wil u heractiveren via de eID kaart? Dan moet u eerst uw account blokkeren.

    Als uw account al geblokkeerd is mag u deze stap overslaan.

    Uw itsme®-account blokkeren: · Ga naar de Itsme® website: https://my.prd.itsme.be/block

    · Geef uw telefoonnummer en uw voorna(a)m(en) in (identiek geschreven zoals op uw Belgische eID)

    · Bevestig dat u uw itsme®-account wilt blokkeren

    · Uw account is nu geblokkeerd (bevestiging via sms)

    *Noot: als u een foutmelding krijgt, controleer dan zeker de ingegeven data. Uw itsme® account kan al geblokkeerd zijn, volg in dat geval de heractiveer stappen.


    Dan kunt u uw itsme®-account heractiveren via eID op de itsme® website: · Ga naar de itsme® website: https://my.itsme.be/nl/unblock

    · Geef uw telefoonnummer in (zonder de eerste ‘0’ vb. +32 477112233) en bevestig dat u geen robot bent. Klik daarna op 'Heractiveer mijn account'.

    · Verifieer uw gegevens en klik opnieuw op "Heractiveer mijn account"

    · Download de Connective plugin tenzij deze al op de pc geïnstalleerd staat

    · Verbind uw eID kaartlezer en plaats de eID kaart in de lezer

    · Verifieer uw eID kaartnummer, accepteer de algemene voorwaarden en klik op ‘verdergaan’

    · Er verschijnt een token (6 tekens) op het scherm, noteer dit token

    · Open de itsme®-app op uw smartphone en geef uw telefoonnummer in

    · Geef het ontvangen token in (6 tekens)

    · U kunt nu de 5-cijferige code ingeven die u via SMS hebt ontvangen

    · Kies een persoonlijke 5-cijferige code en bevestig.


    Foutmelding 9038 na de heractivatie?

    Als u op iOS een 9038 error krijgt onderaan het scherm na heractivatie van uw itsme®-account, dan duidt dit op een verouderde versie van de itsme®-app.

    De oplossing is om de huidige itsme®-app te verwijderen en een nieuwe versie van de app te installeren. Als u hierna opnieuw heractiveert (zie stappen hierboven), zal u deze foutmelding niet meer krijgen.

    Heeft u uw itsme®-account aangemaakt met een Nederlands identiteitsbewijs?

    Blokkeer uw account Blokkeren kan via de Itsme® website: https://my.prd.itsme.be/block

    · Geef uw telefoonnummer en uw voorna(a)m(en) in (identiek geschreven zoals op uw identiteitsbewijs)

    · Bevestig dat u uw itsme®-account wilt blokkeren

    · Uw account is nu geblokkeerd (bevestiging via sms)

    *Noot: als u een foutmelding krijgt, controleer dan zeker de ingegeven data. Uw itsme®-account kan al geblokkeerd zijn, volg in dat geval de heractiveer stappen.

    Heractiveer uw account

    · Download de itsme®-app en voer uw telefoonnummer in

    · Selecteer het land van uw identiteitsbewijs > "Nederland"

    · Selecteer uw identiteitsbewijs. Deze stap wordt gebruikt om de identiteitsgegevens te digitaliseren. Met behulp van de ingebouwde scanner en camera ontcijfert de itsme®-app de code ("Machine Readable Zone") die op uw eID of paspoort staat. Deze lange opeenvolging van tekens, met daarop de achternaam, voornaam en een hele reeks chevrons '<<<<<<', stelt de app in staat om de gegevens die in het ID-document staan te scannen en vast te leggen.

    · Hou het ID-document tegen de achterkant van de smartphone. Slechts voor een paar seconden - niet langer. Dat is de tijd die de app nodig heeft om de NFC-technologie te gebruiken om de ID-gegevens en de pasfoto te identificeren. In dit stadium heeft itsme® kennis genomen van de informatie die is opgeslagen in uw eID of uw paspoort, evenals de geldigheid ervan.

    · Nu wordt nagegaan of u ook echt de eigenaar bent van het ID-document in kwestie. U wordt gevraagd om de smartphone voor uw gezicht te houden, alsof u een selfie neemt. Maar er wordt geen foto gemaakt. Nee, de technologie vergelijkt uw gezicht met het gezicht op de eID of het paspoort (liveness check).

    · U ontvangt per sms een verificatiecode (5 cijfers). Voer de code in uw app in.

    · Kies uw 5-cijferige itsme®-code en bevestig + activeer touch ID - vingerafdruk of gezichtsherkenning als u dat wenst..

  • Hoe kan ik mijn telefoonnummer aanpassen?
    Als u veranderd bent van telefoonnummer dan moeten het itsme®-account op uw oud telefoonnummer eerst worden gereset. Hiervoor maakt u een support ticket aan op de Itsme® website waarin u uw oud en nieuw telefoonnummer vermeldt. Kent u uw oud telefoonnummer niet meer, stuur itsme® dan ook uw eID kaartnummer.
  • Ik heb een nieuwe smartphone. Hoe heractiveer ik itsme®?
    Als uw account werd aangemaakt via uw bankkaart, dan is het mogelijk om uw account te heractiveren via die bank of via eID. Als uw account werd aangemaakt via eID, dan moet u uw account heractiveren via eID.
  • Hoe deblokkeer ik mijn itsme® account?
    Om uw itsme® account te deblokkeren, gaat u gewoon naar de itsme® app. Omwille van veiligheidsredenen heeft u hiervoor steeds uw e-ID kaartlezer nodig. U kan itsme® natuurlijk ook contacteren via de website of op het nummer +32 2 657 32 13.
Auth platform tracking pixel Login page tracking pixel