Waarom kiezen voor itsme?

  1. digitaal
  2. Waarom kiezen voor itsme?

Waarom kiezen voor itsme?

Itsme®: Voor uw veiligheid en gemoedsrust
Voor Van Lanschot staan uw veiligheid en gemoedsrust altijd centraal. Tegenwoordig kunt u naast de bekende Banking App van Van Lanschot, ook via de gratis itsme® -app op uw smartphone inloggen. Eenvoudig, snel en 100% veilig.
Het voordeel van itsme®

Steeds meer bedrijven en online platformen gebruiken itsme® om hun gebruikers veilig te laten inloggen. Geen ontelbare wachtwoorden meer, maar
één app waarmee u in alle veiligheid uw identiteit bevestigt en inlogt voor verschillende toepassingen.

100% Veilig
Uw persoonsgegevens zijn hoogstpersoonlijk en dus ook belangrijk.

Daarom volgt itsme® de Europese regelgeving voor elektronische identificatiemiddelen (eIDAS) en de Europese privacy vorderingen (GDPR). Daardoor worden uw gegevens op de best mogelijke manier beschermd.

Uw digitale identiteit kan enkel gebruikt worden met uw smartphone in combinatie met uw telefoonnummer en uw geïnstalleerde itsme®-app. Die unieke combinatie zorgt ervoor dat enkel u toegang heeft. Ontbreekt er één van die drie elementen? Dan blokkeert itsme® automatisch uw digitale identiteit.
Wegwijs met itsme

U heeft al een itsme®-account?

Handig! Als u wilt inloggen op Van Lanschot Online via itsme® ga dan naar stap 3.

U wil de itsme®-app installeren?

Gebruikt u itsme® nog niet? Wij helpen u hier graag mee!

Download de itsme-app via de Apple App Store of Google Play en volg onderstaande stappen en u bent zo klaar. Neem alvast uw eID- kaart en kaartlezer bij de hand.

Stap 1. Maak uw itsme®-account aan

  1. Surf naar de itsme®-website via www.itsme.be/nl/register.
  2. Vul uw gsm-nummer en e-mailadres in. Vink de twee vakjes aan en klik op Maak mijn account aan.
  3. Controleer in het volgende scherm of uw gegevens correct zijn. Ja? Dan klikt u op Maak mijn account aan. U kunt ook uw gegevens aanpassen door op Gegevens aanpassen te klikken.
  4. Steek uw eID-kaart in de kaartlezer. U ziet de gegevens die op uw kaart zijn opgeslagen op uw scherm verschijnen. Vink het vakje aan en klik op Doorgaan.
  5. Op het volgende scherm ziet u de algemene voorwaarden van itsme®. Vink het vakje onderaan het scherm aan en klik op de groene knop Ondertekenen starten.
  6. Om de algemene voorwaarden te ondertekenen voert u de pincode van uw eID-kaart in wanneer u daar om gevraagd wordt.
  7. Eens de algemene voorwaarden ondertekend zijn, krijgt u een identificatietoken. Dat heeft u nodig om itsme® te installeren op uw smartphone. Opgelet: dit token is maar een korte tijd geldig.

Stap 2: Activeer itsme® op uw smartphone

  1. Open de itsme®-app op uw smartphone.
  2. Klik op Doorgaan. Op het volgende scherm vinkt u beide vakjes aan en klikt u opnieuw op Doorgaan.
  3. Geef uw gsm-nummer in en klik op Doorgaan.
  4. Vul het identificatietoken in dat u ontvangen heeft tijdens de laatste stap van de itsme®-registratie.
  5. U krijgt een code via sms. Vul die code in en klik op Doorgaan.
  6. Kies een code waarmee u voortaan wil inloggen in itsme®. Om te bevestigen herhaalt u die code.
  7. Klaar! U kunt nu itsme® op uw smartphone gebruiken. Klik op Aan de slag om itsme® te ontdekken.
  8. Als uw smartphone over authenticatie via gezichtsherkenning of vingerafdrukken beschikt, dan krijgt u de mogelijkheid om daarmee in te loggen op itsme®. Klik daarvoor op Activeren en vul de itsme®-pincode in. Maakt u liever geen gebruik van gezichtsherkenning of vingerafdruk? Klik dan op Nu niet.

Stap 3: Inloggen op Van Lanschot Online met itsme®

  1. Open Van Lanschot Online.
  2. Klik op aanmelden met itsme®.
  3. Voer uw telefoonnummer in.
  4. Open uw itsme®-app.
  5. Controleer de gegevens.
  6. Klik op Bevestigen.
  7. Voer uw pin-code in of gebruik FaceID of Touch ID.
  8. U bent ingelogd.

Meer informatie

Categorie

FAQ's
Categorie
  • Veelgestelde vragen over itsme®
    • Wat is itsme®?
      Itsme® is een gratis app waarmee u makkelijk en veilig uw identiteit kunt aantonen (en transacties kunt bevestigen). U kunt itsme® voor heel wat apps gebruiken. In de Van Lanschot-app kunt u het onder andere gebruiken om in te loggen. Itsme® werkt alleen met uw smartphone, uw itsme®-app en uw persoonlijke itsme®-code.

      Itsme® is een initiatief van Belgian Mobile ID, een consortium van vier Belgische grootbanken (Belfius, BNP Paribas Fortis, ING, KBC) en Belgische netwerkoperatoren (Orange, Proximus, Telenet). Meer informatie vindt u op de website van itsme®.
    • Welke systeemvereisten heb ik nodig voor een goede werking van itsme®?
      Werkt u met Android (6.0 of hoger) of Apple (iOS 9.0 of hoger), dan is uw smartphone perfect compatibel met itsme®.
    • Ik heb een technisch probleem met itsme®. Met wie kan ik contact opnemen?
      Voor technische vragen over de itsme®-app neemt u contact met de itsme®-klantendienst. Dat kan door het formulier op de Itsme®-site in te vullen.
    • Ik heb geprobeerd te tekenen met itsme® maar kreeg een rood scherm te zien met de boodschap ‘Technical error’. Wat moet ik doen?
      Dat betekent dat u in privémodus of incognito aan het surfen bent. U kunt dit oplossen door de instellingen van uw internetbrowser aan te passen zodat u niet meer in privémodus of incognito surft.
    • Kan ik mijn itsme® code wijzigen?
      Selecteer ‘Kies een nieuwe itsme®-code’ in het hoofdmenu van de itsme®-app en kies een nieuwe code van 5 cijfers.
    • Ik heb een nieuwe smartphone. Hoe heractiveer ik itsme®

      Als uw account werd aangemaakt via uw bankkaart, dan is het mogelijk om uw account te heractiveren via die bank of via eID. Als uw account werd aangemaakt via eID, dan moet u uw account heractiveren via eID.

      Heractiveren via Belfius/BNPPF/Hello Bank/Fintro/KBC/CBC/ING

      Om via deze banken te heractiveren volstaat het om uw itsme®-app te openen en uw bank te kiezen uit de lijst met banken. U wordt hierna verwezen naar de mobiele bank app van de bank (Belfius en KBC/CBC) of naar hun mobiele website (BNPPF/Hello Bank/Fintro) waar u de nodige procedure kunt verderzetten. Belangrijk, in het geval van Belfius en KBC/CBC moet hun mobiele bank app geïnstalleerd en geactiveerd zijn op de smartphone.

      Heractiveren via eID

      Elke itsme®-gebruiker kan ongeacht de methode waarmee het account is aangemaakt, heractiveren via eID. Wilt u heractiveren via de eID kaart? Dan moet u eerst uw account blokkeren.

      Als uw account al geblokkeerd is mag u deze stap overslaan.

      Uw itsme®-account blokkeren: Ga naar de itsme®-website 

      • Geef uw telefoonnummer en uw voorna(a)m(en) in (identiek geschreven zoals op uw Belgische eID)
      • Bevestig dat u uw itsme®-account wilt blokkeren
      • Uw account is nu geblokkeerd (bevestiging via sms)

        *Noot: als u een foutmelding krijgt, controleer dan zeker de ingegeven data. Uw itsme® account kan al geblokkeerd zijn, volg in dat geval de heractiveer stappen.

      Dan kan u uw itsme®-account heractiveren via eID op de itsme® website: Ga naar de itsme®-website 

      • Geef uw telefoonnummer in (zonder de eerste ‘0’ vb. +32 477112233) en bevestig dat u geen robot bent. Klik daarna op 'Heractiveer mijn account'.
      • Verifieer uw gegevens en klik opnieuw op "Heractiveer mijn account"
      • Download de Connective plug-in tenzij deze al op de pc geïnstalleerd staat
      • Verbind uw eID kaartlezer en plaats de eID kaart in de lezer
      • Verifieer uw eID kaartnummer, accepteer de algemene voorwaarden en klik op ‘verdergaan’
      • Er verschijnt een token (6 tekens) op het scherm, noteer dit token
      • Open de itsme®-app op uw smartphone en geef uw telefoonnummer in
      • Geef het ontvangen token in (6 tekens)
      • U kunt nu de 5-cijferige code ingeven die u ontvangen hebt via SMS
      • Kies een persoonlijke 5-cijferige code en bevestig.
    • Wat als ik mijn smartphone ben verloren?

      Itsme® kan enkel gebruikt worden met de unieke combinatie van uw smartphone, uw itsme®-app en uw itsme®-code. U hoeft dus niet meteen te panikeren als u uw smartphone verliest. Blokkeer voor alle veiligheid wel meteen uw itsme®-account.

      U vindt meer info rond het blokkeren en heractiveren van uw itsme®-account in de volgende artikels: Blokkeer account

      Het blokkeren is mogelijk op de itsme®-website

      1. Geef uw telefoonnummer en uw voorna(a)m(en) in (identiek geschreven zoals op uw Belgische eID)
      2. Bevestig dat u uw itsme®-account wilt blokkeren
      3. Uw account is nu geblokkeerd (bevestiging via sms)

        *Noot: als u een foutmelding krijgt, controleer dan zeker de ingegeven data. Uw itsme®-account kan al geblokkeerd zijn, volg in dat geval de heractiveer stappen.

      Heractiveer account

      Hoe kan ik itsme®-account heractiveren?

      Heeft u een nieuwe smartphone of wens u de itsme®-app opnieuw te heractiveren? Dan kan u de volgende stappen volgen.

      We raden u aan om eerst de bestaande versie van de app te verwijderen om dan een nieuwe versie uit de store te downloaden en te installeren. Zo heeft u steeds de meeste recente versie.

      Heb u uw itsme®-account aangemaakt met een Belgische eID of bankkaart*?

      *Voor Nederlandse identiteit, zie instructies hieronder

      Als uw account werd aangemaakt via uw bankkaart, dan is het mogelijk uw account te heractiveren via die bank of via eID. Als uw account werd aangemaakt via eID, dan moet u uw account heractiveren via eID.

      Heractiveren via Belfius/BNPPF/Hello Bank/Fintro/KBC/CBC/ING

      Om via deze banken te heractiveren volstaat het om uw itsme®-app te openen en uw bank te kiezen uit de lijst met banken. U wordt hierna verwezen naar de mobiele bank app van de bank (Belfius en KBC/CBC) of naar hun mobiele website (BNPPF/Hello Bank/Fintro) waar u de nodige procedure kunt verderzetten. Belangrijk, in het geval van Belfius en KBC/CBC moet hun mobiele bank app geïnstalleerd en geactiveerd zijn op de smartphone.

      Heractiveren via eID

      Elke itsme®-gebruiker kan ongeacht de methode waarmee het account is aangemaakt, heractiveren via eID. Wil u heractiveren via de eID kaart? Dan moet u eerst uw account blokkeren.

      Als uw account al geblokkeerd is mag u deze stap overslaan.

      Uw itsme®-account blokkeren: 

      Ga naar de Itsme®-website

      • Geef uw telefoonnummer en uw voorna(a)m(en) in (identiek geschreven zoals op uw Belgische eID)
      • Bevestig dat u uw itsme®-account wilt blokkeren
      • Uw account is nu geblokkeerd (bevestiging via sms)

        *Noot: als u een foutmelding krijgt, controleer dan zeker de ingegeven data. Uw itsme®-account kan al geblokkeerd zijn, volg in dat geval de heractiveer stappen.

      Dan kunt u uw itsme®-account heractiveren via eID op de itsme®-website:

      Ga naar de itsme®-website

      • Geef uw telefoonnummer in (zonder de eerste ‘0’ vb. +32 477112233) en bevestig dat u geen robot bent. Klik daarna op 'Heractiveer mijn account'.
      • Verifieer uw gegevens en klik opnieuw op "Heractiveer mijn account"
      • Download de Connective plugin tenzij deze al op de pc geïnstalleerd staat
      • Verbind uw eID kaartlezer en plaats de eID kaart in de lezer
      • Verifieer uw eID kaartnummer, accepteer de algemene voorwaarden en klik op ‘verdergaan’
      • Er verschijnt een token (6 tekens) op het scherm, noteer dit token
      • Open de itsme®-app op uw smartphone en geef uw telefoonnummer in
      • Geef het ontvangen token in (6 tekens)
      • U kunt nu de 5-cijferige code ingeven die u via SMS hebt ontvangen
      • Kies een persoonlijke 5-cijferige code en bevestig.

      Foutmelding 9038 na de heractivatie?

      Als u op iOS een 9038 error krijgt onderaan het scherm na heractivatie van uw itsme®-account, dan duidt dit op een verouderde versie van de itsme®-app.

      De oplossing is om de huidige itsme®-app te verwijderen en een nieuwe versie van de app te installeren. Als u hierna opnieuw heractiveert (zie stappen hierboven), zal u deze foutmelding niet meer krijgen.

    • Heeft u uw itsme®-account aangemaakt met een Nederlands identiteitsbewijs?

      Blokkeer uw account

      Blokkeren kan via de Itsme®-website: https://my.prd.itsme.be/block

      • Geef uw telefoonnummer en uw voorna(a)m(en) in (identiek geschreven zoals op uw identiteitsbewijs)
      • Bevestig dat u uw itsme®-account wilt blokkeren
      • Uw account is nu geblokkeerd (bevestiging via sms)

      *Noot: als u een foutmelding krijgt, controleer dan zeker de ingegeven data. Uw itsme®-account kan al geblokkeerd zijn, volg in dat geval de heractiveer stappen.

      Heractiveer uw account

      • Download de itsme®-app en voer uw telefoonnummer in
      • Selecteer het land van uw identiteitsbewijs > "Nederland"
      • Selecteer uw identiteitsbewijs. Deze stap wordt gebruikt om de identiteitsgegevens te digitaliseren. Met behulp van de ingebouwde scanner en camera ontcijfert de itsme®-app de code ("Machine Readable Zone") die op uw eID of paspoort staat. Deze lange opeenvolging van tekens, met daarop de achternaam, voornaam en een hele reeks chevrons '<<<<<<', stelt de app in staat om de gegevens die in het ID-document staan te scannen en vast te leggen.
      • Hou het ID-document tegen de achterkant van de smartphone. Slechts voor een paar seconden , niet langer. Dat is de tijd die de app nodig heeft om de NFC-technologie te gebruiken om de ID-gegevens en de pasfoto te identificeren. In dit stadium heeft itsme® kennis genomen van de informatie die is opgeslagen in uw eID of uw paspoort, evenals de geldigheid ervan.
      • Nu wordt nagegaan of u ook echt de eigenaar bent van het ID-document in kwestie. U wordt gevraagd om de smartphone voor uw gezicht te houden, alsof u een selfie neemt. Wees gerust: er wordt geen foto gemaakt. De technologie vergelijkt enkel uw gezicht met het gezicht op de eID of het paspoort (liveness check).
      • U ontvangt per sms een verificatiecode (5 cijfers). Voer de code in uw app in.
      • Kies uw 5-cijferige itsme®-code en bevestig. Activeer Touch ID (een sensor voor het identificeren van vingerafdrukken) of gezichtsherkenning als u dat wenst.
    • Hoe kan ik mijn telefoonnummer aanpassen?

      Itsme®-account resetten

      Als u veranderd bent van telefoonnummer dan moeten het itsme®-account op uw oud telefoonnummer eerst worden gereset. Hiervoor maakt u een support ticket aan op de Itsme®-website waarin u uw oud en nieuw telefoonnummer vermeldt. Kent u uw oud telefoonnummer niet meer, stuur itsme® dan ook uw eID kaartnummer.

      Hoe deblokkeer ik mijn itsme® account?


      Om uw itsme® account te deblokkeren, gaat u gewoon naar de itsme®-app. Omwille van veiligheidsredenen heeft u hiervoor steeds uw e-ID kaartlezer nodig. U kan itsme® natuurlijk ook contacteren via de website of op het nummer +32 2 657 32 13.


    • Hoe deblokkeer ik mijn itsme®-account?
      Om uw itsme®-account te deblokkeren, gaat u gewoon naar de itsme® app. Omwille van veiligheidsredenen heeft u hiervoor steeds uw e-ID kaartlezer nodig. U kan itsme® natuurlijk ook contacteren via de website of op het nummer +32 2 657 32 13.
    • Wat als ik wil veranderen van smartphone?
      Om de itsme®-app in te stellen op uw nieuw toestel, blokkeert u eerst uw account via de itsme®-website of via de helpdesk op het nummer +32 2 657 32 13, van maandag tot vrijdag van 8 tot 18 uur. Installeer daarna de app op uw nieuwe smartphone en doorloop de registratie.
    • Kan ik naast itsme®, ook nog met mijn digipas tekenen?
      Ja, u kan veilig tekenen zowel met itsme® als met uw digipas.
    • Hoe kan ik mijn itsme-gegevens updaten?
      Het is belangrijk dat de gegevens van uw itsme®-account altijd up-to-date en volledig zijn. Uw itsme®-account updaten doet u op my.itsme.be/self/update/nl/identification. U heeft hiervoor uw eID en uw identiteitskaartlezer nodig.

Meer informatie

Mocht u nog vragen hebben, raden we u aan om onze veelgestelde vragen even door te nemen. 

Veelgestelde vragen over itsme®
  • Wat is itsme®?
    Itsme® is een gratis app waarmee u makkelijk en veilig uw identiteit kunt aantonen (en transacties kunt bevestigen). U kunt itsme® voor heel wat apps gebruiken. In de Van Lanschot-app kunt u het onder andere gebruiken om in te loggen. Itsme® werkt alleen met uw smartphone, uw itsme®-app en uw persoonlijke itsme®-code.

    Itsme® is een initiatief van Belgian Mobile ID, een consortium van vier Belgische grootbanken (Belfius, BNP Paribas Fortis, ING, KBC) en Belgische netwerkoperatoren (Orange, Proximus, Telenet). Meer informatie vindt u op de website van itsme®.
  • Welke systeemvereisten heb ik nodig voor een goede werking van itsme®?
    Werkt u met Android (6.0 of hoger) of Apple (iOS 9.0 of hoger), dan is uw smartphone perfect compatibel met itsme®.
  • Ik heb een technisch probleem met itsme®. Met wie kan ik contact opnemen?
    Voor technische vragen over de itsme®-app neemt u contact met de itsme®-klantendienst. Dat kan door het formulier op de Itsme®-site in te vullen.
  • Ik heb geprobeerd te tekenen met itsme® maar kreeg een rood scherm te zien met de boodschap ‘Technical error’. Wat moet ik doen?
    Dat betekent dat u in privémodus of incognito aan het surfen bent. U kunt dit oplossen door de instellingen van uw internetbrowser aan te passen zodat u niet meer in privémodus of incognito surft.
  • Kan ik mijn itsme® code wijzigen?
    Selecteer ‘Kies een nieuwe itsme®-code’ in het hoofdmenu van de itsme®-app en kies een nieuwe code van 5 cijfers.
  • Ik heb een nieuwe smartphone. Hoe heractiveer ik itsme®

    Als uw account werd aangemaakt via uw bankkaart, dan is het mogelijk om uw account te heractiveren via die bank of via eID. Als uw account werd aangemaakt via eID, dan moet u uw account heractiveren via eID.

    Heractiveren via Belfius/BNPPF/Hello Bank/Fintro/KBC/CBC/ING

    Om via deze banken te heractiveren volstaat het om uw itsme®-app te openen en uw bank te kiezen uit de lijst met banken. U wordt hierna verwezen naar de mobiele bank app van de bank (Belfius en KBC/CBC) of naar hun mobiele website (BNPPF/Hello Bank/Fintro) waar u de nodige procedure kunt verderzetten. Belangrijk, in het geval van Belfius en KBC/CBC moet hun mobiele bank app geïnstalleerd en geactiveerd zijn op de smartphone.

    Heractiveren via eID

    Elke itsme®-gebruiker kan ongeacht de methode waarmee het account is aangemaakt, heractiveren via eID. Wilt u heractiveren via de eID kaart? Dan moet u eerst uw account blokkeren.

    Als uw account al geblokkeerd is mag u deze stap overslaan.

    Uw itsme®-account blokkeren: Ga naar de itsme®-website 

    • Geef uw telefoonnummer en uw voorna(a)m(en) in (identiek geschreven zoals op uw Belgische eID)
    • Bevestig dat u uw itsme®-account wilt blokkeren
    • Uw account is nu geblokkeerd (bevestiging via sms)

      *Noot: als u een foutmelding krijgt, controleer dan zeker de ingegeven data. Uw itsme® account kan al geblokkeerd zijn, volg in dat geval de heractiveer stappen.

    Dan kan u uw itsme®-account heractiveren via eID op de itsme® website: Ga naar de itsme®-website 

    • Geef uw telefoonnummer in (zonder de eerste ‘0’ vb. +32 477112233) en bevestig dat u geen robot bent. Klik daarna op 'Heractiveer mijn account'.
    • Verifieer uw gegevens en klik opnieuw op "Heractiveer mijn account"
    • Download de Connective plug-in tenzij deze al op de pc geïnstalleerd staat
    • Verbind uw eID kaartlezer en plaats de eID kaart in de lezer
    • Verifieer uw eID kaartnummer, accepteer de algemene voorwaarden en klik op ‘verdergaan’
    • Er verschijnt een token (6 tekens) op het scherm, noteer dit token
    • Open de itsme®-app op uw smartphone en geef uw telefoonnummer in
    • Geef het ontvangen token in (6 tekens)
    • U kunt nu de 5-cijferige code ingeven die u ontvangen hebt via SMS
    • Kies een persoonlijke 5-cijferige code en bevestig.
  • Wat als ik mijn smartphone ben verloren?

    Itsme® kan enkel gebruikt worden met de unieke combinatie van uw smartphone, uw itsme®-app en uw itsme®-code. U hoeft dus niet meteen te panikeren als u uw smartphone verliest. Blokkeer voor alle veiligheid wel meteen uw itsme®-account.

    U vindt meer info rond het blokkeren en heractiveren van uw itsme®-account in de volgende artikels: Blokkeer account

    Het blokkeren is mogelijk op de itsme®-website

    1. Geef uw telefoonnummer en uw voorna(a)m(en) in (identiek geschreven zoals op uw Belgische eID)
    2. Bevestig dat u uw itsme®-account wilt blokkeren
    3. Uw account is nu geblokkeerd (bevestiging via sms)

      *Noot: als u een foutmelding krijgt, controleer dan zeker de ingegeven data. Uw itsme®-account kan al geblokkeerd zijn, volg in dat geval de heractiveer stappen.

    Heractiveer account

    Hoe kan ik itsme®-account heractiveren?

    Heeft u een nieuwe smartphone of wens u de itsme®-app opnieuw te heractiveren? Dan kan u de volgende stappen volgen.

    We raden u aan om eerst de bestaande versie van de app te verwijderen om dan een nieuwe versie uit de store te downloaden en te installeren. Zo heeft u steeds de meeste recente versie.

    Heb u uw itsme®-account aangemaakt met een Belgische eID of bankkaart*?

    *Voor Nederlandse identiteit, zie instructies hieronder

    Als uw account werd aangemaakt via uw bankkaart, dan is het mogelijk uw account te heractiveren via die bank of via eID. Als uw account werd aangemaakt via eID, dan moet u uw account heractiveren via eID.

    Heractiveren via Belfius/BNPPF/Hello Bank/Fintro/KBC/CBC/ING

    Om via deze banken te heractiveren volstaat het om uw itsme®-app te openen en uw bank te kiezen uit de lijst met banken. U wordt hierna verwezen naar de mobiele bank app van de bank (Belfius en KBC/CBC) of naar hun mobiele website (BNPPF/Hello Bank/Fintro) waar u de nodige procedure kunt verderzetten. Belangrijk, in het geval van Belfius en KBC/CBC moet hun mobiele bank app geïnstalleerd en geactiveerd zijn op de smartphone.

    Heractiveren via eID

    Elke itsme®-gebruiker kan ongeacht de methode waarmee het account is aangemaakt, heractiveren via eID. Wil u heractiveren via de eID kaart? Dan moet u eerst uw account blokkeren.

    Als uw account al geblokkeerd is mag u deze stap overslaan.

    Uw itsme®-account blokkeren: 

    Ga naar de Itsme®-website

    • Geef uw telefoonnummer en uw voorna(a)m(en) in (identiek geschreven zoals op uw Belgische eID)
    • Bevestig dat u uw itsme®-account wilt blokkeren
    • Uw account is nu geblokkeerd (bevestiging via sms)

      *Noot: als u een foutmelding krijgt, controleer dan zeker de ingegeven data. Uw itsme®-account kan al geblokkeerd zijn, volg in dat geval de heractiveer stappen.

    Dan kunt u uw itsme®-account heractiveren via eID op de itsme®-website:

    Ga naar de itsme®-website

    • Geef uw telefoonnummer in (zonder de eerste ‘0’ vb. +32 477112233) en bevestig dat u geen robot bent. Klik daarna op 'Heractiveer mijn account'.
    • Verifieer uw gegevens en klik opnieuw op "Heractiveer mijn account"
    • Download de Connective plugin tenzij deze al op de pc geïnstalleerd staat
    • Verbind uw eID kaartlezer en plaats de eID kaart in de lezer
    • Verifieer uw eID kaartnummer, accepteer de algemene voorwaarden en klik op ‘verdergaan’
    • Er verschijnt een token (6 tekens) op het scherm, noteer dit token
    • Open de itsme®-app op uw smartphone en geef uw telefoonnummer in
    • Geef het ontvangen token in (6 tekens)
    • U kunt nu de 5-cijferige code ingeven die u via SMS hebt ontvangen
    • Kies een persoonlijke 5-cijferige code en bevestig.

    Foutmelding 9038 na de heractivatie?

    Als u op iOS een 9038 error krijgt onderaan het scherm na heractivatie van uw itsme®-account, dan duidt dit op een verouderde versie van de itsme®-app.

    De oplossing is om de huidige itsme®-app te verwijderen en een nieuwe versie van de app te installeren. Als u hierna opnieuw heractiveert (zie stappen hierboven), zal u deze foutmelding niet meer krijgen.

  • Heeft u uw itsme®-account aangemaakt met een Nederlands identiteitsbewijs?

    Blokkeer uw account

    Blokkeren kan via de Itsme®-website: https://my.prd.itsme.be/block

    • Geef uw telefoonnummer en uw voorna(a)m(en) in (identiek geschreven zoals op uw identiteitsbewijs)
    • Bevestig dat u uw itsme®-account wilt blokkeren
    • Uw account is nu geblokkeerd (bevestiging via sms)

    *Noot: als u een foutmelding krijgt, controleer dan zeker de ingegeven data. Uw itsme®-account kan al geblokkeerd zijn, volg in dat geval de heractiveer stappen.

    Heractiveer uw account

    • Download de itsme®-app en voer uw telefoonnummer in
    • Selecteer het land van uw identiteitsbewijs > "Nederland"
    • Selecteer uw identiteitsbewijs. Deze stap wordt gebruikt om de identiteitsgegevens te digitaliseren. Met behulp van de ingebouwde scanner en camera ontcijfert de itsme®-app de code ("Machine Readable Zone") die op uw eID of paspoort staat. Deze lange opeenvolging van tekens, met daarop de achternaam, voornaam en een hele reeks chevrons '<<<<<<', stelt de app in staat om de gegevens die in het ID-document staan te scannen en vast te leggen.
    • Hou het ID-document tegen de achterkant van de smartphone. Slechts voor een paar seconden , niet langer. Dat is de tijd die de app nodig heeft om de NFC-technologie te gebruiken om de ID-gegevens en de pasfoto te identificeren. In dit stadium heeft itsme® kennis genomen van de informatie die is opgeslagen in uw eID of uw paspoort, evenals de geldigheid ervan.
    • Nu wordt nagegaan of u ook echt de eigenaar bent van het ID-document in kwestie. U wordt gevraagd om de smartphone voor uw gezicht te houden, alsof u een selfie neemt. Wees gerust: er wordt geen foto gemaakt. De technologie vergelijkt enkel uw gezicht met het gezicht op de eID of het paspoort (liveness check).
    • U ontvangt per sms een verificatiecode (5 cijfers). Voer de code in uw app in.
    • Kies uw 5-cijferige itsme®-code en bevestig. Activeer Touch ID (een sensor voor het identificeren van vingerafdrukken) of gezichtsherkenning als u dat wenst.
  • Hoe kan ik mijn telefoonnummer aanpassen?

    Itsme®-account resetten

    Als u veranderd bent van telefoonnummer dan moeten het itsme®-account op uw oud telefoonnummer eerst worden gereset. Hiervoor maakt u een support ticket aan op de Itsme®-website waarin u uw oud en nieuw telefoonnummer vermeldt. Kent u uw oud telefoonnummer niet meer, stuur itsme® dan ook uw eID kaartnummer.

    Hoe deblokkeer ik mijn itsme® account?


    Om uw itsme® account te deblokkeren, gaat u gewoon naar de itsme®-app. Omwille van veiligheidsredenen heeft u hiervoor steeds uw e-ID kaartlezer nodig. U kan itsme® natuurlijk ook contacteren via de website of op het nummer +32 2 657 32 13.


  • Hoe deblokkeer ik mijn itsme®-account?
    Om uw itsme®-account te deblokkeren, gaat u gewoon naar de itsme® app. Omwille van veiligheidsredenen heeft u hiervoor steeds uw e-ID kaartlezer nodig. U kan itsme® natuurlijk ook contacteren via de website of op het nummer +32 2 657 32 13.
  • Wat als ik wil veranderen van smartphone?
    Om de itsme®-app in te stellen op uw nieuw toestel, blokkeert u eerst uw account via de itsme®-website of via de helpdesk op het nummer +32 2 657 32 13, van maandag tot vrijdag van 8 tot 18 uur. Installeer daarna de app op uw nieuwe smartphone en doorloop de registratie.
  • Kan ik naast itsme®, ook nog met mijn digipas tekenen?
    Ja, u kan veilig tekenen zowel met itsme® als met uw digipas.
  • Hoe kan ik mijn itsme-gegevens updaten?
    Het is belangrijk dat de gegevens van uw itsme®-account altijd up-to-date en volledig zijn. Uw itsme®-account updaten doet u op my.itsme.be/self/update/nl/identification. U heeft hiervoor uw eID en uw identiteitskaartlezer nodig.
Auth platform tracking pixel Login page tracking pixel