Zo proberen we online oplichters voor te blijven

  1. Blog
  2. Zo proberen we online oplichters voor te blijven
Veilig bankieren | Expert aan het woord

Zo proberen we bij Van Lanschot online oplichters steeds een stap voor te zijn

Online oplichting wordt steeds professioneler aangepakt. Fred Jekel, hoofd van de afdeling cybersecurity bij Van Lanschot Kempen, doet er alles aan om onze digitale omgeving zo goed mogelijk te beschermen.
In een aantal blogs schenken we aandacht aan online oplichting en betaalfraude. In dit interview is onze expert cybersecurity aan het woord. Lees ook de artikels met de meest voorkomende vormen van online oplichting, de maatregelen die we bij Van Lanschot nemen en de getuigenis van een slachtoffer.

De nieuwste trucs van online fraudeurs. Daar is hoofd cybersecurity Fred Jekel met zijn team voortdurend naar op zoek. Samen met de ontwikkelaars van Van Lanschot Online en de collega’s van Van Lanschot Direct en Transactiemonitoring houden zij de bank veilig.

‘Vroeger was betaalfraude nogal amateuristisch, met e-mails vol spelfouten. Maar tegenwoordig lijken de nepmails net echt. Valse klantendiensten doen ook telefoonacties die precies lijken op die van een echte bank. Betaalfraude is een grote criminele industrie waar wereldwijd miljarden in omgaan. Wij houden die ontwikkelingen nauwlettend in de gaten.’

Fred Jekel

'Vroeger was betaalfraude nogal amateuristisch, maar tegenwoordig lijken de nepmails net echt.'

Doorgewinterde criminelen

Hoe ziet die criminele industrie eruit? Het zijn geen slimme nerds die proberen te hacken, maar doorgewinterde criminelen, weet Jekel. ‘Ze kopen online persoonsgegevens van consumenten en toegang tot programma’s waarmee ze bankgegevens kunnen ontfutselen. Om rekeningen te openen waar ze het buitgemaakte geld op storten, misbruiken ze kleine criminelen of kwetsbare mensen.’

Nep lijkt heel vaak echt

Regelmatig krijgen we telefoontjes van mensen die met betaalfraude te maken hebben. ‘Het is moeilijk om valse oproepen van echte te onderscheiden’, zegt Jekel. ‘Neem bij twijfel altijd contact op met uw bank. Ook van een poging tot oplichting zijn we graag op de hoogte. Dan zetten we bijvoorbeeld een waarschuwing op onze website om zo andere klanten te verwittigen.’

De telefoontjes die binnenkomen zijn een belangrijke indicator van hoeveel frauduleuze e-mails er in omloop zijn. Jekel: ‘Op basis van die berichten kan het team dat de betaaltransacties monitort extra alert naar de betalingen kijken.’

Met de ogen van een oplichter

Om betaalfraude te voorkomen en de online applicaties van Van Lanschot zo veilig mogelijk te houden, analyseren medewerkers van het team Cyber Security elke nieuwe online toepassing. ‘We proberen ons dan te verplaatsen in het hoofd van een crimineel en met de ogen van een oplichter te kijken. Zo ontdekken we zwakke plekken die door onze ontwikkelaars kunnen worden gerepareerd voordat we een applicatie in gebruik nemen. Op die manier zijn we fraudeurs meestal een stap voor.’

Slachtoffer van online oplichting?

Bel dan zo snel mogelijk 03 286 69 80. Ook van mislukte pogingen zijn we graag op de hoogte.
Bij Van Lanschot zullen we u nooit uw inloggegevens of pincode vragen. Geef ze alleen in op onze website als u daar zelf naar toe bent gesurft. Belangrijke berichten ontvangt u altijd per brief of via Van Lanschot Online.

Lees ook de andere artikels uit deze reeks

Meer weten?