De 4 meest voorkomende vormen van online oplichting

  1. Blog
  2. De 4 meest voorkomende vormen van online oplichting
Veilig bankieren

Zo herkent u de meest voorkomende vormen van online oplichting

Online oplichting is net zo oud als internetbankieren zelf.  Waar dat vroeger met e-mails vol spelfouten gebeurde, wordt betaalfraude de laatste jaren steeds professioneler. Hoe gaat online oplichting in zijn werk? Dit zijn de meest voorkomende vormen.
 

In een aantal blogs schenken we aandacht aan online oplichting en betaalfraude. Dit is het eerste artikel in een reeks van vier. Later laten we ook nog onze expert cybersecurity aan het woord, vertellen we u welke maatregelen we zelf nemen en leest u een getuigenis.

Via de telefoon, in een niet te onderscheiden valse e-mail of op een webpagina die er bedrieglijk echt uitziet. Betaalfraude bestaat in vele vormen. Hoe meer u erover weet, hoe beter u zich kunt beschermen. Wij zetten de vier meest voorkomende vormen van online oplichting op een rij.

1. Phishing en smishing: oplichting via e-mail of sms

U krijgt een e-mail van de bank met de waarschuwing dat uw bankkaart verloopt of dat u iets op uw rekening moet nakijken. In de e-mail zit een link om dat in orde te brengen. Die link leidt u echter niet naar de website van uw bank, maar naar een valse website waar oplichters uw betaalgegevens binnenhengelen. Deze manier van bankfraude heet daarom phishing.

De phishing-mails zien er bedrieglijk echt uit, met echte logo’s en zelfs een handtekening van uw contactpersoon. Dat er iets niet klopt, kunt u zien door het e-mailadres van de afzender te bekijken of door in de e-mail na te kijken naar welke website de link u stuurt.

Soms worden de berichten niet via e-mail, maar via sms gestuurd. Dan noemen we het smishing. In zo’n sms-bericht staat soms zelfs de naam of het telefoonnummer van de bank als afzender. Belangrijk om te weten is dat uw bank u nooit via een e-mail of sms zal vragen of u wilt inloggen op uw online bankrekening.

2. Spoofing: een vals telefoongesprek

Een medewerker van uw bank belt u op: er worden vreemde transacties vastgesteld. Om uw geld veilig te stellen moet u het snel naar een andere rekening overschrijven. U bent opgelucht dat de bank u waarschuwt. Alleen belt u helemaal niet met de klantendienst van uw bank en staat de rekening waar uw geld naartoe gaat op naam van de oplichters. Zelfs als u in uw telefoon het nummer van de bank ziet staan, kan het telefoontje afkomstig zijn van fraudeurs. Via een technische truc bootsen zij dit nummer na.

Twijfelt u of u spreekt met iemand van uw bank? Hang dan op en bel zelf met uw bank via het nummer dat u vindt op de website of gebruik het rechtstreeks nummer van uw vaste contactpersoon. Zo weet u zeker dat u met een echte medewerker spreekt.

 

3. Betaalkaartfraude: ‘U ontvangt een nieuwe bankkaart’

U ontvangt een e-mail of een brief met de mededeling dat u een nieuwe bankkaart krijgt of dat er iets mis is met uw huidige kaart. In de brief staat dat u uw kaart moet doorknippen en opsturen, samen met uw pincode. De instructies tonen hoe u uw kaart moet doorknippen, maar laten de chip intact. Op die manier krijgen oplichters uw kaart en uw pincode in handen. Uw bank zal u nooit vragen een oude bankkaart terug te sturen. Naar uw pincode zal uw bank helemaal niet vragen.

 

4. Opgelicht door iemand die zich voordoet als een kennis

Via sociale media krijgt u een bericht van een familielid of een vriend. Hij heeft een nieuwe telefoon en is niet meer bereikbaar op het oude nummer. Bovendien ondervindt hij problemen en vraagt of u kunt helpen door geld over te schrijven.

Deze vorm van oplichting komt de laatste tijd steeds vaker voor. Het bericht kwam niet van uw kennis, maar van een oplichter die het account heeft gehackt of zich met gestolen persoonlijke gegevens als iemand anders voordoet. De valse berichten zijn niet te onderscheiden, soms staan ze zelfs in de reeks berichten die u afgelopen tijd echt heeft gevoerd. Wees waakzaam als u dergelijke berichten ontvangt.

Slachtoffer van online oplichting?

Bel dan zo snel mogelijk 03 286 69 80. Ook van mislukte pogingen zijn we graag op de hoogte.

Bij Van Lanschot zullen we u nooit uw inloggegevens of pincode vragen. Geef ze alleen in op onze website als u daar zelf naar toe bent gesurft. Belangrijke berichten ontvangt u altijd per brief of via Van Lanschot Online.

Lees ook de andere artikels uit deze reeks

Meer weten?
Login page tracking pixel