Met deze maatregelen beschermen we u tegen online oplichting

  1. Blog
  2. Met deze maatregelen beschermen we u tegen online oplichting
Veilig bankieren

Online oplichting & betaalfraude? Met deze maatregelen beschermen we u

Online oplichting is een probleem dat de laatste jaren steeds groter wordt. Hoe kunnen wij ons als bank daartegen wapenen? Expert cybersecurity Fred Jekel licht toe: ‘Hoe meer u als klant over betaalfraude weet, hoe kleiner de kans dat u wordt opgelicht.’
In een aantal blogs schenken we aandacht aan online oplichting en betaalfraude. In dit artikel vertelt onze expert cybersecurity met welke maatregelen we u beschermen. Lees ook de artikels met de meest voorkomende vormen van online oplichtinghoe we online oplichters proberen voor te blijven en de getuigenis van een slachtoffer.
‘Een bank vraagt haar klanten nooit om via een e-mail in te loggen’, vertelt Jekel. ‘Ook vragen wij nooit om ons uw bankaart op te sturen of om inloggegevens telefonisch of via e-mail door te geven. Als u twijfelt of een e-mail of telefoongesprek wel echt van uw bank afkomstig is, dan raad ik u aan om contact op te nemen met uw bank. En nooit via het telefoonnummer of e-mailadres dat wordt genoemd in de e-mail of aan de telefoon, maar via de contactgegevens op onze website. Dan bent u zeker dat u met een echte medewerker van de bank spreekt.’

Ingrijpende maatregelen tegen fraude

‘Om betaalfraude tegen te gaan, nemen we ingrijpende maatregelen. Zo hebben we bijvoorbeeld een vertraging ingebouwd bij het verhogen van de online transactielimiet. Klanten moeten nu een uur wachten voor die hogere limiet actief is. We hopen dat ze in die tijd rustig nadenken over de betrouwbaarheid van de transactie die ze willen uitvoeren. Bovendien weten wij uit ervaring dat een internetoplichter niet zo lang aan de lijn blijft. Het is natuurlijk wel belangrijk dat klanten de limiet over het algemeen zo laag mogelijk instellen. Dat voorkomt dat u zich laat verleiden een groot bedrag ineens over te schrijven.’ 

Hoe meer u weet, hoe beter

Een andere maatregel is het uitgebreid inlichten van klanten. ‘Het is niet altijd eenvoudig om een poging tot oplichting te herkennen’, weet Jekel. ‘Hoe meer u over betaalfraude weet, hoe kleiner de kans dat u slachtoffer wordt. Dat betekent dat wij onze klanten moeten waarschuwen. Dat doen we zo veel en zo vaak mogelijk, bijvoorbeeld via Van Lanschot Online.’ 


Pas op voor onverwachte sms’jes

Wees extra alert op onverwachte sms-berichten. ‘Als u de Login App op uw telefoon installeert, dan sturen wij een sms ter bevestiging. Mocht u dus spontaan zo’n sms ontvangen terwijl u niks heeft geïnstalleerd, neem dan zo snel mogelijk contact op met ons. Zo’n sms-bericht kan namelijk betekenen dat een crimineel via phishing een Login App heeft geregistreerd.’

Automatisering helpt ook. Een geavanceerd systeem bij de bank monitort alle betalingen, vertelt Jekel. 'Verdachte transacties komen daarbij automatisch naar boven. Wij nemen vervolgens contact op om te verifiëren of zo'n transactie echt door de klant is gedaan. Klanten stellen deze controle erg op prijs.'

De meest voorkomende vormen van online oplichting? Hoe u die herkent, leest u in dit artikel.

Slachtoffer van online oplichting?

Bel dan zo snel mogelijk 03 286 69 80. Ook van mislukte pogingen zijn we graag op de hoogte.
Bij Van Lanschot zullen we u nooit uw inloggegevens of pincode vragen. Geef ze alleen in op onze website als u daar zelf naar toe bent gesurft. Belangrijke berichten ontvangt u altijd per brief of via Van Lanschot Online.

Lees ook de andere artikels uit deze reeks

Meer weten?