Online oplichting: met deze maatregelen beschermen we u
Ingrijpende maatregelen tegen fraude
‘Om betaalfraude tegen te gaan, nemen we ingrijpende maatregelen. Zo hebben we bijvoorbeeld een vertraging ingebouwd bij het verhogen van de online transactielimiet. Klanten moeten nu een uur wachten voor die hogere limiet actief is. We hopen dat ze in die tijd rustig nadenken over de betrouwbaarheid van de transactie die ze willen uitvoeren. Bovendien weten wij uit ervaring dat een internetoplichter niet zo lang aan de lijn blijft. Het is natuurlijk wel belangrijk dat klanten de limiet over het algemeen zo laag mogelijk instellen. Dat voorkomt dat u zich laat verleiden een groot bedrag ineens over te schrijven.’
Hoe meer u weet, hoe beter
Een andere maatregel is het uitgebreid inlichten van klanten. ‘Het is niet altijd eenvoudig om een poging tot oplichting te herkennen’, weet Jekel. ‘Hoe meer u over betaalfraude weet, hoe kleiner de kans dat u slachtoffer wordt. Dat betekent dat wij onze klanten moeten waarschuwen. Dat doen we zo veel en zo vaak mogelijk, bijvoorbeeld via Van Lanschot Online.’
Pas op voor onverwachte sms’jes
Wees extra alert op onverwachte sms-berichten. ‘Als u de Login App op uw telefoon installeert, dan sturen wij een sms ter bevestiging. Mocht u dus spontaan zo’n sms ontvangen terwijl u niks heeft geïnstalleerd, neem dan zo snel mogelijk contact op met ons. Zo’n sms-bericht kan namelijk betekenen dat een crimineel via phishing een Login App heeft geregistreerd.’
Automatisering helpt ook. Een geavanceerd systeem bij de bank monitort alle betalingen, vertelt Jekel. 'Verdachte transacties komen daarbij automatisch naar boven. Wij nemen vervolgens contact op om te verifiëren of zo'n transactie echt door de klant is gedaan. Klanten stellen deze controle erg op prijs.'
De meest voorkomende vormen van online oplichting? Hoe u die herkent, leest u in dit artikel.