Lifesciencebedrijven als handelaars in hoop?

  1. Blog
  2. Lifesciencebedrijven als handelaars in hoop

Lifesciencebedrijven als handelaars in hoop?

Interview
11 februari 2021
Midden in een wereldwijde pandemie blijken lifesciencebedrijven belangrijker dan ooit. Dr. Jan De Kerpel (Kempen) verklaart wat hen drijft.

Dr. Jan De Kerpel werkte eerst als wetenschappelijk onderzoeker bij Tibotec waar hij meewerkte aan een succesvolle aidsremmer. Later maakte hij de overstap naar de financiële sector, waar hij zich nu bezighoudt met beursintroducties, kapitaalrondes, overnames en financieel advies. Momenteel is hij Managing Director Life Sciences & Healthcare bij Kempen & Co.

Is het correct om lifesciencebedrijven te omschrijven als handelaars in hoop? De hoop op genezing, een einde maken aan pijn of ziekte, een lang en gezond leven? Is het dat wat hen fundamenteel drijft? Of is dat toch eerder maximale winst voor de aandeelhouders?

Jan De Kerpel: ‘De lifesciencesector kun je beschouwen als een regenboog, met aan de ene kant bedrijven die op filantropische wijze trachten medicijnen naar afgelegen plekken in Afrika te brengen en aan het andere uiterste van het spectrum gehaaide types die voor veel geld medicijnen aan de man brengen die nauwelijks helpen. Toch vertrekt het overgrote deel van de bedrijven uit een grote medische nood in een patiëntenpopulatie, of vanuit nieuwe technologische doorbraken. In dat laatste zijn we trouwens in België zeer sterk.'

Geen enkele therapie kan het leven eindeloos rekken. Maar vaak is verlichting van pijn en lijden wel mogelijk.

Dr. Jan De Kerpel

Jan De Kerpel: 'Zijn het handelaren in hoop? Belangrijk daarbij is dat de hoop van de mensen realistisch is: geen enkele therapie kan het leven eindeloos rekken. Maar vaak is verlichting van pijn en lijden wel mogelijk. Soms slagen nieuwe doorbraken er zelfs in om voor volledige genezing te zorgen. Maar de ontwikkeling van medicijnen en technologie is heel duur en risicovol.'

'Slechts één op de tien medicijnen die op mensen worden getest, komen op de markt en dan is het nog niet zeker of ze een commercieel succes worden. Bovendien duurt de ontwikkeling vele jaren. Je moet dus als het ware vijftien jaar in de toekomst kunnen kijken om te weten wat dan nodig zal zijn.'

Login page tracking pixel