Hoe kunnen banken zichzelf heruitvinden in tijden van artificiële intelligentie?

  1. Blog
  2. Digidiscours - Hoe kunnen banken zichzelf heruitvinden in het tijdperk van ai
Leest u graag de volledige reeks van A tot Z? Klik hier om terug te keren naar onze introductie. 
DIGIDISCOuRS

Hoe kunnen banken zichzelf heruitvinden in tijden van artificiële intelligentie?

Het boek Digitalis van Thierry Geerts is doordesemd van de gedachte dat onze maatschappij beter kan worden dankzij digitalisering en artificiële intelligentie.

Zelf gebruikt hij graag het woord possiblisme om te verwijzen naar wat mogelijk is en wat beter kan. Daarmee gaat Thierry Geerts (directeur van Google België en Luxemburg) in tegen een gevoel dat in de media en de maatschappij heerst: de gedachte dat het vroeger beter was en dat de nieuwe wereld vol uitdagingen en gevaren zit.

Vandaag hebben we het met hem over digitalisering en artificiële intelligentie (AI) in de bankwereld, nog zo’n sector die wordt bedreigd door dan wel beter wordt van AI en digitalisering. We denken dan in de eerste plaats aan fintech en blockchain. Fintech is de verzamelnaam voor nieuwe technologie in de financiële dienstverlening. Blockchain staat dan weer voor een netwerk van computers die informatie vastleggen en uitwisselen in een openbaar logboek. Het netwerk verifieert en bevestigt de authenticiteit van veranderingen en transacties. Een externe instantie, zoals een bank, een notaris of een overheidsdienst, is dus niet langer nodig om de authenticiteit en betrouwbaarheid van transacties te garanderen. Of vinden ze een nieuwe rol?

Banken moeten tegenwoordig de concurrentie aangaan met fintechbedrijven en moeten stevig investeren in digitalisering en apps om bij te blijven. Hoe kijkt u daar tegenaan?

Thierry Geerts: “Ik denk dat het over het algemeen geen gezonde houding is om naar verandering te kijken als een bedreiging en je vervolgens af te vragen wat je ertegen kunt doen. Ik denk dat het beter is als banken zich de vraag stellen wat de toegevoegde waarde is die ze aan hun klanten leveren en hoe ze die door digitalisering kunnen verbeteren. Voor een private bank als Van Lanschot, die volop met digitale transformatie bezig is, betekent dat concreet: hoe kan ik mijn klanten beter adviseren? De interactie wordt veel interessanter omdat de klant over meer informatie beschikt en een veel persoonlijkere service krijgt.”

Digitaal hebben we soms bijna dagelijks contact met de bank.

“Op dat gebied kan digitalisering de relatie met de klant inderdaad zelfs versterken. Een bank staat nu als het ware permanent in contact met zijn klant. De app en de website bieden banken nu de mogelijkheid om niet alleen beter en frequenter, maar ook veel gerichter te communiceren met zijn klanten. Een bank verzamelt veel informatie over de klant – met respect voor diens privacy en beschermd door de privacywetgeving – en de klant vaart daar wel bij. Zo werd ik onlangs gecontacteerd omdat de algoritmes van mijn bank een verdachte transactie hadden getraceerd.”
 

Sommige doemdenkers voorspellen dat banken mogelijk overbodig gemaakt worden door blockchaintechnologie. 

“Blockchain biedt grote mogelijkheden. Niet alleen in de wereld van de banken. Blockchain zal een van de technologieën zijn die fake nieuws uit de wereld helpen. Deepfakes kunnen het tegenwoordig doen lijken dat iemand iets gezegd of gedaan heeft terwijl dat helemaal niet zo is. Dankzij blockchain kun je weten of de boodschap of de beelden wel degelijk van de persoon in kwestie afkomstig zijn. Blockchain biedt ook mogelijkheden voor virtuele munten. Maar betekent dat het einde van bankieren? Ik heb nog altijd een bankier nodig die me begeleidt met zijn expertise. Je moet een onderscheid maken tussen de technische aspecten van bankieren en het adviesaspect. Dat laatste zal in de toekomst veel belangrijker worden. Kortom, banken moeten niet krampachtig of bang reageren. Ze moeten zich bewust zijn van de mogelijkheden van nieuwe technologie en er de voordelen van zien om klanten een betere en veel persoonlijkere service te bieden. Personalisatie, comfort en snelheid zijn de drie basiswetten van digitalisering.”

Thierry Geerts over digitalisering, ambitie en de toekomst van digitaal bankieren. 

NieT TE Missen